LITERATURE REVIEW: TEORI MODEL WHOLE SCHOOL, WHOLE COMMUNITY, WHOLE CHILD DALAM KONTEKS KEPERAWATAN KOMUNITAS LINGKUP SEKOLAH

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Rizkia Sukma Nurhaliza
Dinda Puput Purwanti
Sella Putri Herawadi
Muhammad Ghifari Firdaus
Sabrina Stacia Aurelia
Tirta Adikusuma Suparto

Abstract

Background: Collaboration and advocacy between school nurses, educators, parents and healthcare providers can create a supportive and healthy school environment for students. Effective collaboration and communication between school nurses, teachers, parents, and healthcare providers is necessary to ensure coordinated care for students.  Whole School, Whole Community, Whole Child (WSCC)  is an effort to meet the educational and health needs of young people that encompasses the entire school. The model outlines a whole-school approach, with every adult; teacher and nurse, and every student playing a role in the growth and development of themselves, their peers, and the school as a whole. Objective: to describe the results of a literature review on the theoretical description of the WSCC model in the context of school health nursing. Method: using the literature review method of 10 journal articles published in the range of 2020-2023 with reference sources from the Google Scholar database and PubMed. Results: of the 10 articles that were successfully obtained explained the description of the WSCC model, implementation, policy, and urgency. Conclusion: WSCC is an effective framework in improving student well-being in schools equipped with several implementation tools.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

How to Cite
Nurhaliza, R. S., Purwanti, D. P., Herawadi, S. P., Firdaus, M. G., Aurelia, S. S., & Suparto, T. A. (2024). LITERATURE REVIEW: TEORI MODEL WHOLE SCHOOL, WHOLE COMMUNITY, WHOLE CHILD DALAM KONTEKS KEPERAWATAN KOMUNITAS LINGKUP SEKOLAH. Nursing Science Journal (NSJ), 5(1), 21-34. https://doi.org/10.53510/nsj.v5i1.234

References

Allison, M. A., Attisha, E., Lerner, M., De Pinto, C. C. D., Attisha, C. E. E., Bir, N. S., ... Weiss-Harrison, A. (2019). Hubungan antara kehadiran di sekolah dan kesehatan yang baik. Pediatri, 143(2). https://doi.org/10.1542/peds.2018-3648
Bobo, N., Olson, J., & Simmons-Wright, S. (2022). Menggunakan Kebijakan Kesehatan Sekolah Lokal untuk Membangun Budaya Kesehatan bagi Siswa Dengan Kondisi Kesehatan Kronis: Peran Perawat Sekolah. Perawat Sekolah NASN, 37(1), 19–24. https://doi.org/10.1177/1942602X211026365
CDC. (2023, 9 Februari). Seluruh Sekolah, Seluruh Komunitas, Seluruh Anak (WSCC).
Chafouleas, S. M., & Iovino, E. A. (2021). Melibatkan Seluruh Anak, Sekolah, dan Lensa Komunitas dalam Pendidikan Positif untuk Memajukan Kesetaraan di Sekolah. Perbatasan dalam Psikologi, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.758788
Chiang, R. J., Meagher, W., & Slade, S. (2015). Bagaimana Seluruh Sekolah, Seluruh Komunitas, Seluruh Model Anak Bekerja: Menciptakan Keselarasan, Integrasi, dan Kolaborasi yang Lebih Besar Antara Kesehatan dan Pendidikan. Jurnal Kesehatan Sekolah, 85(11), 775–784. https://doi.org/10.1111/josh.12308
Chriqui, J. F., Leider, J., Temkin, D., Piekarz-Porter, E., Schermbeck, R. M., & Stuart-Cassel, V. (2020). Hukum Negara Bagian Penting Ketika Datang ke Pembuatan Kebijakan Distrik Relatif terhadap Seluruh Sekolah, Seluruh Komunitas, Seluruh Kerangka Anak. Jurnal Kesehatan Sekolah, 90(12), 907–917. https://doi.org/10.1111/josh.12959
Helleve, A., Midthassel, U. V., & Federici, R. A. (2022). Menemukan Keseimbangan Antara Kolaborasi dan Otonomi Di Antara Perawat Sekolah dalam Interaksi Dengan Sekolah. Jurnal Keperawatan Sekolah, 38(2), 184–193. https://doi.org/10.1177/1059840520918924
Hunt, P., Barrios, L., Telljohann, S. K., & Mazyck, D. (2015). Pendekatan Seluruh Sekolah: Pengembangan Kolaboratif Kebijakan, Proses, dan Praktik Kesehatan Sekolah. Jurnal Kesehatan Sekolah, 85(11), 802–809. https://doi.org/10.1111/josh.12305
Keane, K., & Evans, R. R. (2022). Potensi Hubungan Guru-Siswa dan Seluruh Sekolah, Seluruh Komunitas, Seluruh Model Anak untuk Mengurangi Pengalaman Masa Kecil yang Merugikan. Jurnal Kesehatan Sekolah, 92(5), 504–513. https://doi.org/10.1111/josh.13154
Koriakin, T. A., McKee, S. L., Schwartz, M. B., & Chafouleas, S. M. (2020). Pengembangan Alat Komprehensif untuk Evaluasi Kebijakan Kesehatan Sekolah: WellSAT WSCC. Jurnal Kesehatan Sekolah, 90(12), 923–939. https://doi.org/10.1111/josh.12956
Maughan, E. D., Cowell, J., Engelke, M. K., McCarthy, A. M., Bergren, M. D., Murphy, M. K., ... Vessey, J. A. (2018). Peran penting perawat sekolah dalam memastikan kesehatan pemuda bangsa kita. Prospek Keperawatan, 66(1), 94–96. https://doi.org/10.1016/j.outlook.2017.11.002
McMullen, J. M., George, M., Ingman, B. C., Menarik Kuhn, A., Graham, D. J., & Carson, R. L. (2020). Tinjauan Sistematis Penelitian Hasil Keterlibatan Masyarakat dalam Intervensi Kesehatan Berbasis Sekolah. Jurnal Kesehatan Sekolah, 90(12), 985–994. https://doi.org/10.1111/josh.12962
NACDD. (2017). Seluruh Sekolah, Seluruh Komunitas, Seluruh Model Anak: PANDUAN UNTUK IMPLEMENTASI. Atlanta: Asosiasi Nasional Direktur Penyakit Kronis.
Neumann, L., Combe, L., Lambert, P., Bartholomew, K., Morgan, S., & Bobo, N. (2017, Juni). Seluruh sekolah, seluruh komunitas, seluruh anak: Implikasi untuk perawat sekolah abad ke-21 (Pernyataan Posisi). Asosiasi Perawat Sekolah Nasional.
Purnell, J. Q., Lobb Dougherty, N., Kryzer, E. K., Bajracharya, S., Chaitan, V. L., Combs, T., ... Brown, M. (2020). Penelitian untuk Terjemahan: Perangkat Sekolah Sehat dan Pendekatan Baru untuk Seluruh Sekolah, Seluruh Komunitas, Model Seluruh Anak. Jurnal Kesehatan Sekolah, 90(12), 948–963. https://doi.org/10.1111/josh.12958
Rachmawati, D. S., Lestari, A. S., Sya'diyah, H., Suardana, I. W., Gama, I. K., Achjar, K. A. H., ... Sudiantara, K. (2023). KEPERAWATAN KOMUNITAS. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Schwartz, M. B., Chafouleas, S. M., & Koslouski, J. B. (2023). Memperluas kebijakan kesehatan sekolah untuk mencakup model Whole School, Whole Community, Whole Child. Perbatasan dalam Kesehatan Masyarakat, 11. https://doi.org/10.3389/fpubh.2023.1143474
Sliwa, S. A., Hawkins, G. T., Lee, S. M., & Hunt, H. (2023). Seluruh Sekolah, Seluruh Komunitas, Pendekatan Seluruh Anak untuk Mendukung Aktivitas Fisik dan Nutrisi Siswa: Pengantar/Metode. Jurnal Kesehatan Sekolah, 93(9), 750–761. https://doi.org/10.1111/josh.13374
Temkin, D., Harper, K., Stratford, B., Sacks, V., Rodriguez, Y., & Bartlett, J. D. (2020). Memindahkan Kebijakan Menuju Seluruh Sekolah, Seluruh Komunitas, Seluruh Pendekatan Anak untuk Mendukung Anak-anak yang Telah Mengalami Trauma. Jurnal Kesehatan Sekolah, 90(12), 940–947. https://doi.org/10.1111/josh.12957
Warner, K. D. (2013). Sejarah dan evolusi keperawatan kesehatan masyarakat.
Zeydani, A., Atashzadeh-Shoorideh, F., Hosseini, M., & Zohari-Anboohi, S. (2023). Perawatan berbasis komunitas: analisis konsep dengan pendekatan Walker dan Avant. Pendidikan Kedokteran BMC, 23(1). https://doi.org/10.1186/s12909-023-04749-5